MJ-magasinet nr 64

Senaste numret av Modelljärnvägsmagasinet (nr 64) innehåller bland annat en artikel där jag redogör för hur en spårplan blir till.
Artikeln, som heter just "En spårplan blir till", är baserad på en dialog på Svenskt modelljärnvägsforum där jag hjälpte signaturen Bromsarn med design av en ny spårplan för hans tågrum. Bromsarn hade tydliga önskemål om epok (1960-tal), land (Tyskland), och typ av trafik (blandat lokal-/fjärrtåg, både person och gods). Särskilt ville han ha vändslingor så att tåg som lämnar en station i en riktning så småningon återvänder till stationen från samma håll (rundkörning är inte realistiskt). Slutligen ville han undvika lutningar och helix, för att förenkla konstuktionen. Jag hjälpte till att få in alla dessa önskemål i en spårplan som effektivt utnyttjar det tillgängliga utrymmet och förhoppningsvis skall kunna tillfredsställa Bromsarns tågkörarbehov för lång tid framöver.
Artikeln redogör för processen, från den första skissen, via vår dialog om behov och lösningar, till den slutliga spårplanen.